Dă BLOCK agresivității!
Și
„glumele” dor. Stop cyberbullying!
Experiențele online și cele offline au devenit
interconectate în aşa măsură, încât e greu să le mai măsurăm efectele separat.
Tehnologia contribuie la un ritm accelerat de dezvoltare și este important să
ştim cum să-i ajutăm pe copii să folosească în mod inteligent şi echilibrat
dispozitivele digitale pe care le au la îndemână. Unul dintre fenomenele care
capătă amploare în mediul online este cyberbullying-ul în rândul copiilor.
Studiile realizate de către Organizația Salvați Copiii
arată că fenomenul de cyberbullying este unul prevalent în rândul copiilor și
tinerilor, 69% din copiii români declarând că au fost martorii unei astfel de
situații. Cyberbullying-ul este un comportament agresiv intenționat care este
menit să provoace disconfort sau durere, implică un dezechilibru de putere și
tărie între agresor și victimă și se manifestă repetitiv, regulat prin
intermediul dispozitivelor tehnologice. Spre deosebire de situațiile clasice de
bullying, în care comportamentul se oprește la un moment dat, iar situația
umilitoare sau agresivă se încheie, hărțuirea online pare să fie fără sfârșit.
Având în vedere impactul negativ pe care îl poate avea acesta asupra
dezvoltării psihologice a copiilor, elevii clasei a VIII-a , au desfãşurat o activitate în cadrul Proiectului educațional Dă
BLOCK agresivității! Şi „glumele” dor. Stop cyberbullying! iniţiat
de Organizaţia Salvaţi Copiii. Acest proiect este o inițiativă națională lansată în
cadrul Programului European Ora de Net care se va derula în
perioada 9 octombrie – 9 decembrie 2018 în ţara noastrã.
Activitatea a constat în prezentarea elevilor a unor materiale referitoare la
cyberbullying. Au avut loc discuții, elevii prezentând situații în care s-au
confruntat cu acest fenomen și identificând cauzele care conduc la acest
comportament de hărțuire. Elevii au urmărit filmulețe sugestive pentru
agresarea pe internet și au identificat sentimentele trăite de personaje și cum
sunt copiii care se confruntă cu fenomenul de cyberbullying: speriați, umiliți,
răniți, supărați, jigniți, nefericiți, triști, amenințați. S-au prezentat
elevilor soluții pentru ieșirea din aceste situații periculoase, precum site-ul
”Ora de Net”, secțiunea ”ctrl_Ajutor”.
Accentul
a fost pus pe faptul că părinţii, rudele, profesorii trebuie să
conştientizeze existenţa fenomenului şi să ştie să identifice comportamentul
schimbat al victimei şi să intervină când identifică efectele cyberbulling-ului
în comportamentul acesteia. Orice semn care indică modificări ale stării
psihologice cum ar fi depresia, anxietatea socială, izolarea, stima de sine
scazută, reacţii negative şi stres în privinţa utilizării dispozitivelor
trebuie chestionate şi verificate.
Copiii merită să se simtă în siguranţă pe net. Iar
jignirile, ameninţările şi cuvintele urâte pot să-i rănească mai tare decât
violenţa fizică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu