În ziua
de 1 Martie, românii celebrează sărbătoarea Mărţişorului, triumful primăverii
asupra iernii, obiectul cu şnur alb şi roşu fiind un simbol al reînnoirii
timpului şi al renaşterii naturii.
În
timpul geto-dacilor, anul nou începea la 1 martie. Astfel,
luna Martie era prima lună a anului. Calendarul popular
la geto-daci avea doua anotimpuri: vara şi iarna. Marţisorul era un fel de talisman menit să poarte
noroc, oferit de anul nou impreuna cu urările de bine, sănătate, dragoste şi
bucurie.
În
vechime, pe data de 1 martie, mărtisorulse dăruia înainte de răsăritul soarelui,
copiilor şi tinerilor – fete şi băieţi deopotriva. Şnurul de mărţişor, alcătuit
din două fire de lana răsucite, colorate in alb şi roşu, sau în alb şi negru,
reprezintă unitatea contrariilor: vara-iarna, caldura-frig,
fertilitate-sterilitate, lumină-întuneric.
Şnurul era fie legat la mână, fie purtat în piept. El se
purta de la 1 martiepână când se arătau semnele
de biruinţă ale primaverii: se aude cucul cântând, înfloresc cireşii, vin
berzele sau rândunelele. Atunci, mărţisorul fie se
lega de un trandafir sau de un pom înflorit, ca să aducă noroc, fie era aruncat
în directia de unde veneau păsările călătoare, rostindu-se: “Ia-mi negreţele şi
da-mi albeţele”.
Cu
timpul, la acest şnur s-a adăugat o monedă de
argint. Moneda era asociată soarelui. Mărtisorul ajunge să fie un simbol al
focului şi al luminii, deci şi al soarelui. Cu banul de la şnur se cumpărau vin roşu, paine şi caş proaspat pentru ca purtatorii
simbolului de primavara să aibă faţa albă precum caşul şi rumenă precum vinul
rosul. Unele legende populare susţin că mărţisorul ar fi fost tors de Baba
Dochia în timp ce urca cu oile la munte.
Despre
istoricul mărţişorului, Tudor Arghezi afirma
în volumul “Cu bastonul prin Bucuresti”, conform calendarortodox.ro: “…La
inceput, atunci când va fi fost acest început, mărţisorul
nu era mărţisor şi poate ca nici nu se chema, dar fetele
şi nevestele, care ţineau la nevinovăţia obrazului înca inainte de acest
inceput, au băgat de seamă că vântul de primavara le păteaza pielea şi nu era
nici un leac. Cărturăresele de pe vremuri, dupa care au venit cărturarii,
făcând “farmece” au învăţat fetele cu pistrui să-şi incingă grumazul cu un fir
de mătase rasucit. Firul a fost atât de bun încat toate cucoanele din mahala şi
centru ieşeau în martie cu firul la gat. …Vântul uşurel de martie, care
impestriţa pleoapele, nasul şi barbia, se numea mărţisor şi, ca să fie luat
răul în pripă, şnurul de mătase era pus la zinţii de mart. Dacă mai spunem că
firul era şi roşu, întelegem ca el ferea şi de vânt, dar şi de deochi.”
În
zilele noastre, valoarea mărţisorului începe
să fie dată doar de creaţia artistică. Obiectul cu şnur alb-roşu se confectioneaza din orice şi poate să
aibe semnificaţii multiple.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu